V LETOŠNÍM ROCE JSME SE ZNOVU PODÍLELI NA VÁNOČNÍ VÝZDOBĚ LŮŽKOVÉ ČÁSTI DĚTSKÉ ONKOLOGIE A HEMATOLOGII V NEMOCNICI MOTOL. DĚTI ZE TŘÍD BERUŠEK A MYŠÁKŮ VYROBILY VÁNOČNÍ OZDOBY, KTERÉ BYLY POUŽITY NA VÁNOČNÍ STROM.
http://www.tvorive-projekty.cz/kurzy-a-akce/kreativni-charitativni-akce-pro-motol-2016.aspxCESTA KOLEM SVĚTA Dne 19. 10. 2016 jsme my Motýlci měli moc krásný zážitek s rodiči jedné naší kamarádky, která se jmenuje Karinka Wolfová. Maminka Karinky totiž učí indonéštinu a indonéské tance a tatínek Karinky je cestovatel a fotograf. A jaká by to byla maminka a Karinka, kdyby nechaly tatínka cestovat po světě samotného. Všichni tři, celá rodina cestují po světě a fotí a prožívají neskutečná dobrodružství a my jsme měli to štěstí, že se s námi o spoustu těch zážitků přišli podělit. Ten den se v půl desáté naše herna proměnila v biograf. Měli jsme tam obrovské plátno, promítačku a maminka a tatínek Wolfovi nám celou hodinu promítali nádherné obrázky a filmy a k nim nám vyprávěli zajímavé příběhy o zvířátkách, o podnebí, o stylu života, který je v dané zemi charakteristický. Dokonce jsme viděli film z Antarktidy, na kterou se pan Wolf plavil na krásné plachetnici. Na Antarktidě pak potkal hodně tučňáků, lachatnů, tuleňů a rypoušů. Také se nám líbilo povídání o Křovácích a zaujalo nás i to, že v některých Zemích jedí jako lahůdku děti sušené pavouky, ale také to, že někde nemají 4 roční období. Mají období dešťů a období sucha. Celou hodinu jsme seděli tiše, jako pěny a poslouchali jsme, aby nám nic neuniklo, dokonce i tříletá mrňátka v první řadě ani nedutala s očima, jako žárovičky. Na konci akce nám paní Wolfová rozdala „náramky přátelství,“ které vyráběly děti v Indonésii v jedné mateřské školce a požádala nás o to, aby jim na oplátku naše děti namalovaly nějaké obrázky. Druhý den byl ve znamení tvorby a tak si pak odpoledne paní Wolfová odnesla ze školky námi namalované obrázky pro naše nové kamarády v Indonésii. Kdo je Jana Wolfová? Jana je úžasná Bytost, která když vejde s Karinkou ráno do třídy rozsvítí celý prostor. Vystudovala na Bali indonéský tanec a pár let žila v Indonésii, kde se naučila jazyk, který zde vyučuje a mimo to učí indonéský tanec. Založila společnost Kintari.org., která se zabývá charitativní činností v Indonésii pro indonéské děti. Její náplní je vzdělávání tamních dětí a dospělých. Co je Kintari? Jana Wolfová kromě jiného v roce 2006 založila společnost Kintari, která prostřednictvím svých pořadů pro děti a dospělé získává prostředky na realizované projekty v Indonésii. http://kintari.org/info/kdo-jsme V roce 2011 se jim podařilo postavit mateřskou školku na jihu ostrova Lombok ve vesničce Ngoland, která leží uprostřed džungle s velmi špatným přístupem. Tento projekt byl realizován ve spolupráci s výtvarným ateliérem Střípek a divadlem Jaroslava Duška. Každý rok je ve školce cca 14 dětí. Děti se ve školce učí zpívat, malovat, tvořit a mluvit indonésky (neb v ZŠ následně výuka probíhá v indonéštině, což je pro děti druhý jazyk, jejich mateřský jazyk na Lomboku je sasačtina). Děti tak díky naší školce nejsou pak v ZŠ nijak jazykově znevýhodněny oproti dětem, které navštěvovaly školku v městečku. Více Vám řekne o Janě Wolfové a Kintari níže uvedené video, jejíž protagonistka Dewi byla u nás v MŠ, kde si vyzvedla naše obrázky. V tu dobu totiž cestovala ze školy domů do Indonésie a tak jí Wolfovi pozvali do Prahy. https://www.youtube.com/watch?v=lEpRAgy4M9k Kdo je Karel Wolf? Karel je člověk, který na studiích hodně snil, hodně pracoval a svůj sen si už na studiích začal plnit. Dnes je významným cestovatelem, fotografem a je jeden z mála šťastných lidí, které živí to, co je baví a tím je právě cestování a fotografie. http://kolemsveta.cz/karel-wolf/ Karel založil společnost Kolem světa.cz, díky níž se můžete seznámit se vším, co na svých cestách poznal a viděl. Tato společnost pořádá každoročně již několik let cestovatelský festival, kam si lidé chodí pro energii, pro inspiraci a hlavně si načerpají informace o své vyvolené destinaci – viz odkaz. http://kolemsveta.cz/festival-kolem-sveta-2016/ Rodina Wolfových Dnes již pan Wolf necestuje sám, ale doprovází jej jeho manželka Jana a dcerka Karinka. Karinka se pilně učí anglicky, leze s tatínkem po horách a prožívá s nimi dobrodružství na cestách, naposledy na Islandu, kde byli letos v létě, spali v autě, vařili si v přírodě a sbírali nové zkušenosti. Každým dnem jsou v očekávání, že se jejich cestovatelský „tým“ rozroste o další holčičku Klárku, která jistě nabere stejný vítr, jako její maminka Jana, tatínek Karel a sestřička Karinka. Po Novém roce budou mít děti z naší MŠ to štěstí a budou moci shlédnout představení společnosti Kintari.org., která jim předvede indonéské tance a předvede jim indonéskou techniku voskové batiky.
Milá Jano, moc se těšíme a držíme Vám palce ve všem, co děláte, protože to, co děláte má hloubku, smysl a hlavně za sebou zanecháváte spoustu lidí, kteří mají lepší šanci na život a mohou si tak plnit své sny. Děti z MŠ v Čínské a paní učitelky pod vedením paní ředitelky Veroniky Ryvolové.MĚSTSKÝ TÁBOR Z POHÁDKY DO POHÁDKY Děti se každý den ráno scházely ve třídě, kde si pohrály dle vlastního zájmu. Mohly zde využít hračky a hry třídy Vrabců. Následně byla představena další etapa celotáborové hry a děti plnily potřebné úkoly, kvízy, výtvarné činnosti spojené s tématikou pohádek. Poté se odebraly na zahradu, kde byl pro ně připraven další program. Kolem 11hod se děti spolu s pedagogy vypravily procházkou na oběd do Menzy. Po obědě si odpočinuly ve třídě, některé na postýlkách, některé formou odpočinkových činností. Spolu s pedagogy poslouchaly pohádky, prohlížely si knížky, dělaly jednoduché výtvarné práce. Po společném odpočinku děti posvačily buď ve školce, nebo se napily a svačinu si daly v průběhu odpoledního výletu. Z odpoledního programu jsme se vraceli v 17.00 do MŠ, kde si rodiče děti vyzvedávali. Tábor byl určen nejen pro děti, které již školku navštěvovaly, ale i pro jejich starší sourozence či kamarády, dále i pro děti z ostatních školek a škol. Děti prožily týden plný dobrodružství, legrace a zábavy. Lektoři je prováděli prvními krůčky táborového života, což jim možná nepřímo poslouží i jako příprava na budoucí „velký tábor“. Strávili jsme krásné dny v kamarádském prostředí, nechyběla ani výtvarná činnost,sportování, zpívání, každodenní výlety, diskotéka a spousta dalších činností. Děti trávily většinu času v přírodě, což poskytovalo velký prostor i pro poznávání přírody a ekologickou výchovu. Při hrách a soutěžích si děti ověřily své schopnosti a dovednosti, tělesnou zdatnost a naučily se mnoho nového. Program byl volnější, flexibilnější spíše zaměřený na zájmy účastníků a osobní přístup. Na konci byly všechny děti oceněny za své výkony diplomem a cenou dle umístění za celou skupinu, dále pak každé dítě za jeho specifický přínos do kolektivu tábora.
MĚSTSKÝ TÁBOR VÝTVARNÁ LETNÍ ŠKOLIČKA V létě roku 2015 jsme v MŠ Čínská otevřely s kolegyní za vydatné podpory paní ředitelky Ryvolové odpolední zájmový kroužek - výtvarnou školičku Tvořílek, která se jako zázrakem stala hitem a zakotvila v srdcích dětí i jejich rodičů. Nabídly jsme proto dětem možnost letní podoby výtvarné školičky 2016 s tím, že se potkáme během prázdnin dvakrát a to vždy po dobu jednoho týdne. Tvořílek se konal jeden týden v červenci a jeden týden v srpnu a v obou termínech byl naplněný dětmi různých věkových kategorií, z různých školek a škol. Zázemí nám poskytla MŠ Čínská, obědvali jsme v Menze, kam jsme docházeli denně v poledne a svačinky jsme zajišťovaly s kolegyní samy. Děti se ráno scházely v prostorách školky – konkrétně ve třídě Motýlků a ateliéru Tvořílka. Dopoledne jsme si vždy rozpracovali jedno větší téma, například keramiku a odpoledne jsme toto téma dokončovali a případně jsme měly s kolegyní nachystané jedno menší téma, například mozaiky ze zažehlovacích korálků. Na konci týdne si děti nesly domů taštičku, kterou si samy nabatikovaly, ve které měly krásné desky z papíru, zdobené ručním, levandulovým papírem a dřevěný obrázek, na který si přenesly svou podobenku s vlastní dekorací. Dále si děti vyrobily pomocí techniky mramorování prostírání na stůl a keramické kachle (rybu a domeček). Výrobky byly odvezeny na glazuru a přežah s tím, že si pro ně děti přijdou během podzimu. Další turnus Tvořílka proběhl v prvním týdnu měsíce srpna. Oba tyto turnusy byly velmi vydařené, děti nepřišly ani o pohádky, které jsme nečetly, ale vyprávěly, jako za starých časů našich babiček a maminek a stihly si i pohrát na zahrádce i ve školce, když pršelo. Zkrátka – byly to takové moc příjemné dva týdny s Tvořílkem jak pro děti, tak pro nás a my se těšíme na další prázdniny, kdy se potkáme s našimi malými příznivci a také poznáme další nové šikulky z jiných školek. S láskou k tvorbě a dětem, Kája a Jarka
Za podpory MČ Prahy 6 zrealizovala naše mateřská škola bylinko – zeleninovou zahrádku s okrasnými prvky. O zahrádku se stará třída Berušek.
Na podzim jsme začali osazovat bylinky. Do vyhloubených jamek jsme vkládali rostlinky, potom jsme všechno pečlivě zalévali a pozorovali, jak nám všechno krásně roste. Pak děti ještě sázely cibulky tulipánů, narcisů a hyacintů. Hodně jsme se u toho zapotili, bylo jich opravdu dost. Paní učitelka Mirka nám věnovala celou krabici. Ze sponzorského daru jsme zakoupili i malý skleníček. Během zimy jsme vařili čaje z našich bylinek – meduňkový, mátový, majoránkový. Podělili jsme se i s rodiči.
Už jsme se těšili na jaro, až všechno vykvete a budeme moci zasít mrkev, jarní cibulky, kapustičky, hrášek, ředkvičky, saláty a rajčata. Rajčata nejprve rostla na okně, jakmile začalo pěkné počasí, putovala na záhon. Rodiče dětí nám věnovali i sazenice kedluben a saláty a další rajčátka. Pravidelné zalévání se vyplatilo. Ředkvičky a hrášky už máme sklizené, kedlubny a mrkev konzumujeme postupně. Výborná je i limonáda z naší čerstvé máty. Pažitku a jarní cibulku si dáváme do polévky a zásobujeme našimi bylinkami i školní kuchyni. Na rajčata si musíme počkat. Trošku nám je poničilo krupobití, ale my to nevzdáváme.
Ještě nás čeká výroba měsíčkové masti a směsi koření na ryby z vlastních bylinek. A už se těšíme na příští školní rok, budeme rozšiřovat zahrádku o ovocné keře. Chceme vysadit beztrnné ostružiny, rybíz a jahody.
|
|